Voorbeelden van projecten die wij steunen

Stichting Ondernemersbelang Rotterdam verbindt haar naam aan projecten die een verschil kunnen maken. Dit zijn sociale en culturele initiatieven met een maatschappelijk belang die het ondernemersklimaat verbeteren.

Al onze projecten

Stichting Voedseltuin

Stichting Voedseltuin Rotterdam is opgericht met als doel om de voedselpakketten van de Voedselbank Rotterdam te voorzien van gezond en vers voedsel. Met de hulp van vrijwilligers wordt er op een terrein van 7000 m2 op de gedempte Keilehaven in het Vierhavengebied in Delfshaven biologische groente en fruit gekweekt. Het is tevens een leer en praktijktuin gericht op mensen in een kwetsbare situatie op de arbeidsmarkt en op mensen die zich graag samen met hen willen inzetten voor een groene en gezonde stad.

Social Impact Fonds Rotterdam

Het doel van SIFR is het bevorderen van een duurzame en inclusieve regio Rotterdam door sociale en reguliere bedrijven te financieren en te adviseren in de opstart- en groeifase. In het bijzonder kunnen de volgende belangrijke kernpunten worden genoemd: 1. Investering in sociale ondernemingen in Rotterdam; 2. Ontwikkeling van kennis en ervaring in sociale ondernemingen; 3. Armoedebestrijding 2.

Circusstad Festival 2020

Circusstad Festival is het festival dat innovatief circustheater produceert en presenteert in het hart van Rotterdam. Dit houdt juist ook in dat het festival sterk investeert in de innovatie van producties en in jonge Rotterdamse circusmakers om zodoende richting te geven aan de ontwikkeling van het Nederlandse circusveld.

Buitenplaats Brienenoord

Denk- speel en werkplaats voor Rotterdammers van alle leeftijden op het Eiland van Brienenoord

Stichting Drs. H.H. Horsting prijs

Een prijs voor Rotterdammers die op cultureel, historisch en/of maatschappelijk gebied een waardevolle bijdrage hebben geleverd.

Stichting Ondernemersklankbord

Begeleiden van minder vermogende MKB-ers door vrijwillige adviseurs.

Stichting IMC Weekendschool

Hier kunnen kinderen uit achterstandswijken kennismaken met enthousiaste professionals - en hun uiteenlopende vakgebieden. Het initiatief heeft al meerdere alumni opgeleverd.

Theater Walhalla

Een theater dat d.m.v. goed cultureel ondernemerschap een bijdrage levert aan de opbloei van Katendrecht.

Stichting Rotterdamse Uitdaging

Een bedrijvennetwerk dat maatschappelijke organisaties ondersteunt met materialen, middelen en kracht.

St. Rotterdamse Ondernemersprijs

Een bijdrage voor het uitreiken van de Rotterdamse Ondernemersprijs voor goed ondernemerschap. De ondernemers worden geselecteerd beoordeeld door een vakkundige jury.

Wijkkeuken van Zuid

Een wijkkeuken waar getalenteerde thuiskoks de heerlijkste gerechten koken voor wie maar wil. Ook verzorgen zij caterings op locatie. Voor de thuiskoks is dit een opstap naar scholing, vrijwilligerswerk, een betaalde baan of ondernemerschap.

Stichting Over de Brug

Geeft jongeren met financiële hobbels een steuntje in de rug bij de aanschaf van praktische leer benodigdheden.

Stichting Vermaeck IJsbaan

Het ijsvrij Park Festival; De ijsbaan met winterpaviljoen wordt opgebouwd in het park bij de Euromast. Het festival brengt gezinnen, wijkbewoners, vrienden en collega’s bij elkaar.

Stichting Rotterdamse Munt

Een bijdrage in het professionaliseren van de organisatie en het vermarkten van hun producten. Leveren stageplaatsen en werken met o.a. tewerkgestelden.

Stichting RDM Festival

Het Future Flux Festival op de RDM Rotterdam. Voor creatieve makers en ondernemers uit de wereld van techniek, kunst, innovatie en design.

Henri Winkelman Award

Een prijs uitgegeven in samenwerking met de Willem de Kooning Academie voor een ex- student die erin is geslaagd voor meer dan 50% als zelfstandige creatieveling in zijn levensonderhoud te voorzien. En een 2e prijs in samenwerking met Codarts performance art opleiding.

Circusstad Festival

De magie van circus is bijna niet onder woorden te brengen. Circus doet iets met je, ongeacht je leeftijd. Deze verwondering voert vijf dagen lang de boventoon tijdens Circusstad Festival Rotterdam.

Classic Young Masters

Classic Young Masters scout, selecteert en begeleidt jonge, zeer talentvolle musici in de klassieke muziek

Stichting Huis van Morgen, Vreewijk

Een plek voor alle jongeren in Vreewijk. Een plek waar jongeren zich thuis mogen voelen, mogen groeien en waar verhalen worden gedeeld

Uitgave “Anders nog iets” door Annemarie Mosterd

Over ondernemers die de stad verrijken met hun passie en hun ambacht. Studio Mosterd vond het tijd om de markante, sociaal betrokken ondernemers die er nog zijn, in de schijnwerpers te zetten.

Stichting Vrienden van Codarts

De stichting heeft ten doel het bevorderen van het onderwijs op het gebied van muziek, dans en circus in Rotterdam door in het bijzonder een goede relatie te bevorderen tussen de hogeschool Codarts Rotterdam en het publiek en de studenten van de hogeschool.

Stichting BlueCity

BlueCity is een broedplaats voor innovatieve bedrijven die hun reststromen aan elkaar koppelen. Binnen het ecosysteem van sociale ondernemers en radicale disruptanten is afval een waardevolle bouwsteen.

Stichting Rotterdam Circusstad

De stichting is in 2009 opgericht vanuit de samenwerking tussen Codarts Circus Arts, Theater Rotterdam, Luxor Theater en Circus Rotjeknor. Met passie werken zij samen aan de ontwikkeling van circustheater als eigentijdse, innovatieve vorm van podiumkunst en het betrekken van een zo breed mogelijk publiek.