Henri Winkelman Award

Henri Winkelman (1937-2010) is jarenlang bestuurslid geweest van de SOR betrokken geweest. De Henri Winkelman Award (HWA) verenigt zijn gedachtegoed op twee raakvlakken: kunst en MKB. Met deze award wil de stichting ondernemende ontwerpers stimuleren. De Henri Winkelman Award is een aanmoedigingsprijs voor jonge ondernemende kunstenaars en ontwerpers in Rotterdam, alumni van de Willem de Kooning Academie en bestaat uit een toekenning van 10 000 euro en dit jaar voor het eerst een tweede prijs van 5 000 euro. De prijs wordt ter beschikking gesteld door Stichting Ondernemersbelangen Rotterdam.

Winnaars 2019

De winnaars van de Henri Winkelman Award 2019 zijn Stacii Samidin en Seb Agresti. De diversiteit van genomineerden was dit jaar enorm en gaf de jury een bijzondere dwarsdoorsnede van de Rotterdamse creatieve industrie en culturele sector. Stacii Samidin, Visueel Antropoloog, gaat naar huis met 10 000 euro. Stacii werkt aan een ongoing project waarin hij werelden zichtbaar maakt die voor velen van ons vaak onzichtbaar blijven. Fotografie is zijn eerste taal en zijn beelden zijn dan ook artistiek van zeer hoogwaardig niveau. Stacii werkt aan een legacy waarin hij zich onder andere laat inspireren door Bruce Davidson. Zijn ambitie is om toe te mogen treden tot Magnum, een droom van vele fotografen. Daarnaast heeft Stacii ook een duidelijke ondernemers visie waarin hij zich naast fotograaf ook ontplooit tot regisseur. In de aanpak van zijn projecten wordt zijn honger naar het ultieme beeld nog duidelijker. Stacii investeert alles wat hij heeft om de reizen die hij moet maken mogelijk te maken. Stacii gaat vol voor zijn werk, weet mooie omzet te genereren. Hij gaat de prijs investeren in de realisatie van zijn eigen galerie in Rotterdam om zijn foto’s - zijn visie op de maatschappij - aan ons te laten zien. Seb Agresti, wint de tweede prijs van 5 000 euro. De prijs die dit jaar voor het eerst wordt uitgereikt. Het werk van Seb heeft een zeer een hoge actualiteitswaarde. Hij heeft een adembenemende klantenlijst: The New Yorker, New York Times, NBC News, DIE ZEIT, See All This Magazine, Google, Apple, Monocle Magazine en de Volkskrant. Daarnaast werkt Seb ook aan opdrachten als album covers, posters, flyers, verpakkingen, muurschilderingen en boekcovers. Seb snapt de hedendaagse media en heeft tijdens zijn studie alles in werking gesteld om te leren volgens een uitgestippeld plan. Eerst als stagiair van Joost Zwarte, en daarna van 2014-2018 als assistent. De assistent rol was part of The Bigger Plan. Het belangrijkste wat Seb daarvan leerde was meedenken met de klant en breder inzetten. Seb Agresti wil met dit prijzengeld een internationale residentie in Japan bekostigen om nieuwe technieken te leren die men alleen daar kan leren.

Winnaar 2018

Afgelopen jaar was Nazif Lopulissa de winnaar van de HWA. Toen hij 5 jaar oud was, wilde Nazif een schildpad. Zijn moeder adviseerde Nazif om schildpadden te tekenen, zo kon hij er zoveel hebben als hij wilde. Dat advies was de aanleiding tot zijn eerste creatieve proces. Vorig jaar was hij ook genomineerd. De jury is onder de indruk van zijn creatieve 'out of the box' geest die zich niet laat ontmoedigen door beperkingen maar juist kansen zoekt en uitdagingen overwint.

Winnaar 2017

Remty Elenga won in 2017 de HWA voor haar studio REM atelier. Deze combi van design en kunst is gericht op de symbiose tussen kunst en business die duidelijk zichtbaar is in het werk. Vooral de Plant Growing Plants Indoors Plant to Botanic Wall, zeer geschikt voor retail en horeca sprak de jury aan.

Winnaar 2016

In juni 2016 ging de HWA naar Jasna Rokegem, die zichzelf omschrijft als ‘een creating pionier, visionair en high-tech fashion designer’. Haar team onderzoekt en implementeert de laatste technologieën op het gebied van sensoren, robots en elektronica voor kleding voor het ontwerpen van haute couture. Op deze manier wil Jasna de relatie tussen mode en technologie herdefiniëren. Met het prijzengeld kan Jasna haar studio verder uitbreiden.

Winnaar 2015

Martin der Molen en Silas Nout van Studio Mals wonnen de HWA-award in 2015. Mals is een creatieve studio die haar beelden en films analoog creëert. Een sterke conceptuele insteek uitgevoerd op een simplistische manier. De jury was lovend en unaniem in haar oordeel. Ze waren zeer onder de indruk van de diversiteit en kennis van de jongens en de manier waarop zij traditioneel vakmanschap met high-tech know-how combineren. Het gewonnen geld hebben ze geïnvesteerd in nieuwe, betere apparatuur en gereedschap.

Winnaar 2014

Het tweede jaar van de HWA-award nam Isaac Monté de prijs mee naar huis, met zijn project Sweatshop Deluxe. Dit is een label waaronder jonge ontwerpers hun projecten kunnen laten produceren ‘in a social way’: mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen participeren in de reguliere arbeidsmarkt. Met het prijzengeld breidde Isaac zijn activiteiten uit en naamsbekendheid op. Niet zonder succes: inmiddels is Isaac Monté niet alleen bij het publiek, maar ook bij Rotterdamse Sociale Zaken en Rotterdamse musea een bekende naam.

Winnaar 2013

In het eerste bestaansjaar van de HWA ging de prijs naar mode-ontwerper Jonathan Christopher Hofwegen. Deze ‘rising star’ mocht de award in ontvangst nemen voor zijn bedrijf, Jonathan Christopher Homme, waarmee hij nationaal en internationaal klanten heeft gekregen. Dankzij de HWA kon hij zijn collectie ‘Caelum et infernum’ tonen op de Fashionweek in Amsterdam, waarna hij als senior designer Tailoring and Outerwear aan de slag ging bij niemand minder dan Karl Lagerfeld. Inmiddels heeft hij ook de Global Denim Award gewonnen.