Codarts-alumni ontvangen Henri Winkelman Award

Circuscollectief Sinking Sideways, (Xenia Bannuscher, Dries Vanwalle en Raf Pringuet) en zanger Guus Bok – allen oud-student van kunsthogeschool Codarts en woonachtig in Rotterdam – hebben op 13 september de Henri Winkelman Award ontvangen. De prijzen, €10.000 (Sinking Sideways) en €5.000 (Guus Bok), zijn tijdens de feestelijke opening van het collegejaar 2021-2022 van Codarts in Theater Rotterdam uitgereikt door Jeroen van Breugel, zakelijk leider van Rotterdams Philharmonisch Orkest en bestuurder van Stichting Ondernemersbelangen Rotterdam (SOR). SOR wil via de award jonge ondernemende kunstenaars een zet in de rug geven. Henri Winkelman (1937-2010), was bestuurslid van SOR. De award verenigt zijn gedachtegoed op twee vlakken: kunst en ondernemen.

Projectplan

SOR reikt de HWA al sinds 2013 jaarlijks uit aan alumni van de Willem de Kooning Academie. Dit jaar voor het eerst konden oud-studenten van Codarts (afgestudeerd in of na 2012) meedingen naar de award. Kandidaten moesten een uitgebreid projectplan indienen. Een commissie gevormd door Jeroen van Breugel, Aafke Romeijn (schrijver en muzikant), Katinka van Enkhuizen (programmeur Theater Rotterdam), Rosa Boon (directeur TENT Circustheater Producties) en Wilma Franchimon (collegevoorzitter Codarts) selecteerde zes inzendingen voor een online pitch en koos vervolgens de twee prijswinnaars.

Sinking Sideways

“Circuscollectief Sinking Sideways onderscheidt zich door op het grensvlak van circus, dans en mime te werken,” schrijft de commissie in haar juryrapport. “De minimalistische benadering van acrobatische beweging getuigt van lef.” Sinking Sideways gebruikt de prijs voor de verdere ontwikkeling van René, een experimentele circusvoorstelling met twee dansende acrobaten. De show ging op 11 en 12 september in voorpremière tijdens Circusstad Festival in Rotterdam.

Guus Bok

“Zanger Guus Bok overtuigt met een enthousiasmerend plan,” aldus de commissie. “Met een line-up van verschillende gastartiesten toont hij zich een verbinder van Rotterdams toptalent.” Guus Bok zet zijn prijs in om De Euromast Live Sessies te verwezenlijken, het Rotterdamse antwoord op het televisieprogramma De Beste Zangers. Er verschijnen acht afleveringen op YouTube, Spotify, Facebook en Instagram.

Codarts-alumni

Xenia Bannuscher (1995; Bayreuth, Duitsland) en Dries Vanwalle (1997; Gent, België) rondden in 2020 de circusopleiding van Codarts af, Raf Pringuet (1998; Mortsel, België) deed dat deze zomer. Guus Bok (1987; Ridderkerk, Nederland) volgde de muziektheateropleiding van Codarts; in 2012 behaalde hij zijn diploma. Codarts Rotterdam biedt bachelor- en masteropleidingen aan op het gebied van muziek, muziektheater, dans, circus, muziek- en danseducatie en muziek- en danstherapie. De kunsthogeschool telt ruim 1.000 studenten, met circa 65 nationaliteiten, en ongeveer 420 medewerkers.